hvordan laver man en app

Hvordan laver man en app?

Er du lige vågnet op med den nye idé til en app? Noget, som ingen før har tænkt på, men du ved ikke helt hvor du skal starte eller hvordan man designer en app? Intet problem, vores korte 10-trins guide hjælper dig med at få dine tanker til at blive til skærmbilleder på smartphones.

TRIN 1

Hvad er målet?

At få en god idé er startskuddet for alle nye app projekter. Inden man dog går i detaljerne bør man definer et klart mål for sit projekt. Hvad skal appen kunne? Hvilken forskel vil den gøre? Hvad er dens kernefunktion(er)? Hvilket konkret problem løser den, eller hvilken del af livet bliver gjort nemmere? At definere et klokkeklart mål fra start, vil ikke bare gøre dit liv nemmere, men også sørge for at du når dit mål hurtigere.

app ide

Tegn skitser

TRIN 2

app wireframe

Ved at tegne skitser af hele din app, så skaber du fundamentet for hvordan appen skal se ud. Du visualiserer simpelthen hele appen på et konceptuelt niveau, så udseende og struktur ikke blot er tanker, men noget håndgribeligt, som skitser jo er. Ved at have disse skitser, vil alle andre meget nemmere kunne forstå, hvad appen skal kunne og hvordan den skal se ud. Skal du senere finde en samarbejdspartner til dit projekt, er du uden lige bedre stillet, hvis du tager skitser med, end løse tanker.

TRIN 3

Research

Der er 5 punkter der er målet med dette trin:

1. Find ud af om der er andre apps, der laver det samme.

2. Find information omkring de tekniske krav til din app.

3. Find designinspiration til din app.

4. Overvej hvordan din app skal blive en god forretning.

5. Lav en strategi for din markedsføring.

Der findes mere end 1 million apps til Android og iOS, så du finder måske relativt hurtigt ud af at din idé slet ikke er unik. Det er i hvert fald meget meget sjældent den er det. Findes din idé derude, så hent dem alle ned på din smartphone og se hvordan de griber det an. Gem det gode og det dårlige. Det gode skal du genbruge og det dårlige kan du måske bruge i din markedsføring til at skabe en klar distance mellem din eksekvering af ideen og dine konkurrenters.

Det er vigtigt at de tekniske krav for din app bliver valideret tidligt i processen. Find evt. nogen i dit netværk, der har lidt forstand på teknik, som kan verificere at din idé er noget, der teknisk set er muligt. Måske er der juridiske restriktioner, der kan gøre din app idé uholdbar?

Til designinspiration findes en international designerportal, kaldet Dribbble hvor designere fra hele verden deler deres arbejde og viser hvad de kan. Man kan sagtens finde inspiration andre steder, såsom Pinterest, men denne side er min foretrukne.

Du bør ligeledes overveje helt fra start hvilken forretningsmodel din app skal køre på. Hvordan skal der komme komme penge ind? Skal man betale for at downloade den? Eller skal den være gratis, men med reklamer? Du skal dog være opmærksom på at en forretningsmodel, der er baseret på indtjening fra reklamer i høj grad afhænger af antal brugere. Måske skal det være et månedligt abonnement? Under alle omstændigheder er det noget du skal overveje.

Lav en Wireframe (mockup) og en Storyboard

TRIN 4

I det her trin skal dine ideer og funktioner koges ned i noget visuelt. Wireframing er simpelthen at lave en mockup eller en simpel prototype af din apps struktur. Der findes utallige gratis programmer til lejligheden, som Prototyper eller Balsamiq. Disse programmer hjælper dig ikke blot med at få sat noget grafik ind i din app, men skaber et overblik over din apps struktur.

Det er meget essentlielt at have brugervenlighed og simplicitet for øje, når du laver din wireframe.

TRIN 5

Skitser en backend for din app

Det er sjældent at en app bare er en app. Der udvikles typisk en slags kontrolpanel, hvor man kan se en oversigt over tilmeldte brugere, statistik og generelt holde øje med hvordan det går. Prøv at skitser sådan en, evt. i papirform. Tegn evt. diagram over relationen mellem din app, serveren og din backend, samt en oversigt over hvilke data der skal håndteres, og hvordan de skal håndteres.

app prototype

Test din wireframe

TRIN 6

app programmør

Vend tilbage til din wireframe og spørg venner, bekendte og eksperter om deres holdning om din app. Få dem til at give deres ærlige mening om både indholdet og strukturen. Brug tid på at noter deres overvejelser og færden gennem din wireframe. Målet med denne fase er at konkretisere dit app koncept inden designet påbegyndes!

TRIN 7

Design din app

Nu hvor det grundlæggende benarbejde er lavet, er appen klar til at blive leveret til en professionel designer. Designerens opgave er at lave en udgave af din app i høj opløsning. Han kommer typisk med sit bud på farver, størrelser og figurere. Det kan godt betale sig at finde de bedste designere til denne disciplin, da design bliver appens identitet og det første dine brugere lægger mærke til.

Min anbefaling er at du finder en designer, der har teknisk forståelse og forstand på at lave god user experience (UX) og design af brugervenlige user interfaces (UI). En 100% funktionel app og et pænt design kan desværre ikke gør det alene. Sørg for at dine brugere får en fantastisk oplevelse, når de bruger din app.

design af app

Test din app

TRIN 8

app analyse

Inden du sender hele konceptet videre til programmering, så er det rigtig vigtigt at få testet om dit design virkelig også giver mening for brugerne. Man kan ofte have tendens til at sidde i sin egen osteklokke og tro at ens app er utrolig brugervenlig, og at designet sidder lige i skabet, mens de fleste brugere måske synes noget andet. Find nogle personer, der ikke har nogen personlig relation til dig eller din app for at få den bedste og mest kontante feedback. Brug denne feedback til evt. at foretage nogle ændringer, hvor det giver god mening.

TRIN 9

Find en dygtig app udvikler

Nu hvor din app er gennemtænkt, designet og testet, så kan du gå til næste trin for at realisere dit app projekt. Dygtige appudviklere hænger desværre ikke på træerne i Danmark. Men hvis du leder rigtigt, så skal du nok finde dem.

Start med at spørge dit netværk. Det kunne jo være at der var app udviklere i blandt? Ellers findes der forskellige grupper på Facebook, hvor app udviklere “hænger ud”, herunder fx “Unge App Udviklere”. Men opslag i grupper som “Iværksætter Netværk” eller “UngIVærk” burde også kunne klare det.

app udvikler

Nu ved du hvor du finder dem. Lad os snakke lidt om hvordan du fanger dem. App udviklere eller programmøre generelt hader opslag som “Søger programmør til mit projekt, der kunne tænke sig at få noget på CV’et”, så nu er du advaret 🙂

Du skal i stedet skrive om dit projekt og afsløre alt hvad du kan afsløre offentligt. Hvilken kategori hører din app under? Hvad skal den indeholde af funktionalitet? Har du færdigt design? Hvad kan du selv bidrage med til projektet? Tag dig god tid til at tænke over et rigtig godt og fangende opslag.

Markedsfør din app

TRIN 10

app analyse

Du kan have opfundet det nye Facebook, Snapchat eller noget endnu vildere, men hvis folk ikke ved du eksisterer, så kan det være lige meget. Det allervigtigste i dette trin er at gøre opmærksom på din apps eksistens. Dette kan gøres på rigtig mange forskellige måder, og nogen er bedre end andre, helt afhængig af dit koncept. Men lad nu vær med at lancere uden at have en hjemmeside til din app i det mindste!

Skrevet af: Mahmoud El-Set